آینده آموزش با متاورس
- برخی از کاربردهای آموزشی متاورس و فرصتهای آن
- مفاهیم متاورس و نقش آنها در آینده مدارس
- روشهایی برای استفاده از متاورس در آموزش
- کاربردهای فناوریهای موجود در متاورس در آینده مدارس
- برای بهترشدن آینده متاورس در مدارس چه موانعی را باید پشت سر بگذاریم؟ معایب متاورس برای دانشآموزان
- دانشگاههای ایران و متاورس
- نقش متاورس در کسبوکارهای آموزشی و فضای دیجیتال چیست؟
- سخن پایانی
خوش آمدید به وبلاگ ما. در این مطلب، ما قصد داریم درباره یک موضوع جالب و جدید صحبت کنیم: آینده مدارس با متاورس. متاورس یک جهان مجازی تعاملی است که از تکنولوژیهای روز دنیا ساخته شده است و افراد میتوانند در آن زندگی کنند، خلق کنند و یاد بگیرند. متاورس یک فضای بسیار گسترده و پویا است که هر روز درحالتوسعه و تغییر است. حالا فکر کنید که اگر بتوانید بهجای رفتن به مدرسه، وارد این جهان شگفتانگیز شوید و در آن درس بخوانید. چه چیزهای جذاب و خارقالعادهای میتوانید تجربه کنید؟
در اینجا ما قصد داریم با شما درباره اینکه چگونه متاورس میتواند آموزش و یادگیری را به سطح دیگری ببرد، صحبت کنیم. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه متاورس میتواند منابع آموزشی را افزایش دهد، تعامل و همکاری را تقویت کند، خلاقیت و نوآوری را تحریک کند و مهارتهای ضروری برای زندگی در قرن 21 را آموزش دهد. همچنین، ما به شما نمونههای واقعی از استفاده از متاورس را آموزش خواهیم داد.
اولین و بدیهیترین پاسخ به این سؤال که متاورس چگونه بر آموزش تأثیر میگذارد؟ به تجربیات متاورس تعاملی اشاره دارد. در Metaverse، معلمان دیگر نیازی به نمایش تصاویر یا ویدئوهای یک کتاب ندارند. اینجاست که بحث انقلاب آموزش با متاورس دوباره مطرح میشود. زیرا معلمان میتوانند به دانشآموزان خود نشان دهند که یک ماشین چگونه ساخته میشود یا یک فرایند در سطح مولکولی چگونه کار میکند. به دلیل تجارب نوآورانه تدریس، دانشآموزان بیشتر احتمال دارد درسها را بهخاطر بسپارند.
فهرست مطالب
برخی از کاربردهای آموزشی متاورس و فرصتهای آن
متاورس یک جهان مجازی است که افراد میتوانند با استفاده از تکنولوژیهای نوین مانند عینکهای واقعیت مجازی، دستکشهای حسگر، لباسهای هوشمند و غیره به آن وارد شوند و در آن فعالیت کنند. متاورس به افراد امکان میدهد که در یک محیط سهبعدی، بازی کنند، خلق کنند، ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند. متاورس یک فضای بسیار گسترده و پویا است که هر روز درحالتوسعه و تغییر است.
آینده مدارس با متاورس یک پدیده جدید و نوآورانه است که ممکن است بهزودی به واقعیت تبدیل شود. با استفاده از متاورس، دانشآموزان میتوانند در یک فضای آموزشی جذاب و جالب شرکت کنند و از روشهای یادگیری متفاوت و خلاقانه بهره ببرند.
- یک تجربه یادگیری همهجانبه: یکی از اولین مزایای Metaverse در آموزش، تجسم سهبعدی است. آموزش از طریق Metaverse میتواند دانشآموزان را در یکدنیای فانتزی سهبعدی درگیر کند. Metaverse مکانی است که در آن میتوانند مانند یک کلاس فیزیکی، همسالان خود و اشیاء سهبعدی اطراف خود را ببینند و با آنها تعامل داشته باشند. چه در عصر حجر ماقبل تاریخ باشد و چه دوران مدرن، یادگیری متاورس میتواند دانشآموزان را عملاً به دورههای مختلف تاریخی منتقل کند و نیاز به تخیل را از بین ببرد. آیا یادگیری در مورد سفرهای قایقرانی کلمبیا در کشتی او و کشف آمریکا در قرن پانزدهم شگفتانگیز نیست؟
- یادگیری زبان از طریق متاورس: دانشآموزان میتوانند با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی یا VR به کشورهای دیگر سفر کنند و با بومیان آنجا صحبت کنند. این روش به آنها کمک میکند تا لهجه، فرهنگ و رفتارهای مختلف را یاد بگیرند و تسلط خود را بر زبان افزایش دهند.
- نمونه واقعی آموزش و یادگیری در متاورس: دانشآموزان میتوانند با استفاده از فضای متاورس بهصورت عملی درسهای خود را تجربه کنند. برای مثال، آنها میتوانند به دوران تاریخی بروند و شخصیتهای مشهور را ببینند، یا به فضا پرواز کنند و سیارات را اکتشاف کنند، یا به دستگاههای بدن خود نگاه کنند و عملکرد آنها را بفهمند.
- ویژگیهای مثبت یادگیری و آموزش در متاورس: فضای متاورس به دانشآموزان اجازه میدهد تا با هم همکاری کنند، خلاق باشند، خود را بروز دهند و اعتمادبهنفس پیدا کنند. همچنین، متاورس باعث جذابشدن درسها، افزایش تمرکز، حافظه و چالشپذیر شدن دانشآموزان میشود.
- افزایش دسترسی به منابع آموزشی: دانشآموزان میتوانند بهراحتی به منابع آموزشی مختلف دسترسی پیدا کنند و از آنها استفاده کنند. برای مثال، آنها میتوانند به کتابخانههای مجازی بروند و کتابهای الکترونیک را بخوانند، یا به موزههای مجازی بروند و اشیاء تاریخی را ببینند، یا به استودیو های مجازی بروند و فیلمهای آموزشی را تماشا کنند.
- افزایش تعامل و همکاری: دانشآموزان میتوانند با دانشآموزان و معلمان دیگر از سراسر جهان در ارتباط باشند و با همگروههای یادگیری تشکیل دهند. آنها میتوانند با استفاده از ابزارهای ارتباطی مثل صحبتکردن، نوشتن، نقاشی، حرکتدادن و غیره با هم صحبت کنند، با هم بحث کنند، با هم پروژه انجام دهند و با هم بازخورد بدهند.
- افزایش خلاقیت و نوآوری: دانشآموزان میتوانند با استفاده از قابلیتهای خلق فضای مجازی، خود را بروز دهند و چیزهای جدید بسازند. آنها میتوانند شخصیتهای خود را طراحی کنند، محیطهای خود را ایجاد کنند، اشیاء و موجودات را شکل دهند، صدا و موسیقی را تولید کنند و غیره. آنها میتوانند از خلاقیت خود برای حل مسائل، پاسخ به چالشها و ارائه راهحلهای نوآورانه استفاده کنند.
- موانع جغرافیایی: هیچ مرز جغرافیایی فیزیکی در متاورس وجود ندارد؛ بنابراین، دانشآموزان از سراسر جهان میتوانند در کلاسها شرکت کنند و در نتیجه تجربه فرهنگی غنیتر و بهتری به دست آورند. محیطهای واقعگرایانه: محیطهای متاورس اکنون میتوانند بسیار واقعی به نظر برسند. این به دانشآموزان اجازه میدهد تا خود را در صحنهای از امپراتوری روم در کلاس تاریخ غرق کنند. میتوان آزمایشهای علمی را عملیتر کرده و یکدنیای کاملاً جدید را مشاهده و تجربه کرد.
- تعامل فیزیکی: فناوری واقعیت افزوده میتواند تعاملات فیزیکی بین معلمان و دانشآموزان را افزایش دهد. این میتواند برای نشاندادن مواردی مانند زبان اشاره، روشهای پزشکی یا تمرین بدنی خیلی خوب کار کند و نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
- بازیگونهسازی: میتوان به دانشآموزان به شیوهای جذاب، منفعلانه یا فعال آموزش داد، زیرا به این شکل مفاهیم بهتر آموزش داده میشوند. Metaverse همین کار را برای دانشآموزان از طریق گیمیفیکیشن انجام میدهد که فرایند ترکیب چیزی در عناصر بازی برای تشویق تعامل کاربر است. گیمیفیکیشن در دنیای Metaverse، سرگرمی و یادگیری را با هم ترکیب میکند تا تعامل دانشآموزان را در زمانی که نیاز به انجام وظایف سرگرمکننده دارند، افزایش دهد. این مزایای Metaverse باعث میشود که دانشآموزان بهموقع به یادگیری و تکمیل تکالیف بپردازند.
- تمرین عملی: Metaverse با درگیرکردن دانشآموزان در تمرینهای عملی، ابزارهای آموزشی سنتی را بازتعریف میکند که میتوانند در یک محیط واقعی خطرناک و دشوار باشند. این مزیت Metaverse به دانشآموزان کمک میکند تا نظریهها را بهتر درک کرده و مهارتهای خود را تقویت کنند و آنها را برای تلاشهای واقعی آماده خواهند کرد. دانشآموزان میتوانند عملیات پیچیده یا آزمایشهای انفجاری ناامن را در دنیای متاورس بدون به خطر انداختن جان دیگران انجام دهند.
- یادگیری در زندگی واقعی: برخلاف سیستم آموزشی سنتی که بهسختی ارتباط و تعامل فعال بین دانشآموزان را تشویق میکند، کلاسهای درس Metaverse اکوسیستمهای واقعی را ارائه میدهند. این مزیت Metaverse به دانشآموزان آموزش میدهد تا با همسالان و همکلاسیهای خود تعامل بهتری داشته باشند. در دنیای Metaverse، مربیان میتوانند دانشآموزان را در سناریوهای مختلف واقعی راهنمایی کنند؛ جایی که میتوانند در فعالیتها شرکت کرده و سپس در مورد بینش و بینش خود بحث کنند.
- بهبود سرعت یادگیری: طبق مطالعهای که توسط PwC انجام شده است، کارمندان در دورههای مبتنی بر واقعیت مجازی چهار برابر سریعتر از محیط کلاس درس یاد میگیرند. تجربه فراگیر Metaverse که از طریق گیمیفیکیشن، تمرینات عملی جذاب، عناصر سهبعدی و فعالیتهای سرگرمکننده به دست میآید، میتواند دانشآموزان را یکقدم جلوتر نگه دارد. علاوه بر این، با آموزش در متاورس، دانشآموزان کمتر احساس حواسپرتی خواهند کرد زیرا میتوانند مطالب را از طریق شبیهسازیهای سهبعدی که به طور کامل بینایی و توجه آنها را تحریک میکند، درک کنند.
- منبع آموزشی مقرونبهصرفه: از دیگر مزایای متاورس میتوان به قیمت مناسب برای تهیه تجهیزات اشاره کرد. دانشگاههایی وجود دارند که به دلیل هزینه بالای استقرار و نگهداری اشیا از قابلیتهای واقعیت مجازی برای این موضوع استفاده میکنند.
یک قسمت عالی در پادکست Getting Smart با Taylor Shead در مورد متاورس در آینده مدارس در دسترس است. در این قسمت، تیلور در مورد اینکه چگونه Metaverse برابری در آموزش و دسترسی آسان و همگانی به محیطهای یادگیری را فراهم میکند صحبت خواهد کرد. متاورس میتواند فضایی برای ایجاد فرصتهای بیشتر برای یادگیری باشد، بهخصوص برای یادگیری ترکیبی و فراهمکردن فرصتهای بیشتر برای دانشآموزان نسبت به آنچه در مدرسه وجود دارد. دانشآموزان در Metaverse نسبت به کلاسهای حضوری در مدارس خود دسترسی بیشتری به یادگیری دارند و ممکن است بیشتر در معرض انواع تجربیات و محیطهای یادگیری باشند.
مقاله اخیر فوربس برخی از مزایای بالقوه متاورس را به اشتراک گذاشته است. در Metaverse، مردم میتوانند خرید کنند، جلساتی برگزار کنند، زمین داشته باشند، املاک و مستغلات بخرند و بفروشند و حتی برای آواتارهای خود لباس بخرند. آنها اقتصاد مجازی خود را برای این تراکنشها خواهند داشت که مشکل دیگری را ایجاد میکند. موضوعی متمرکز بر آموزش مالی و درک نحوه عملکرد مفهوم پول و امور مالی در متاورس. وقتی صحبت از تأثیر متاورس بر اقتصاد میشود، آمارها نشان میدهد که تا سال 2024 متاورس به یک بازار 800 میلیارددلاری تبدیل خواهد شد.
متاورس نیز در حال حاضر تا حدی در آموزش عالی مورداستفاده قرار میگیرد. کالجها در حال بررسی نحوه ارائه دورههایشان در متاورس هستند و بررسی میکنند متاورس چگونه بر یادگیری تأثیر میگذارد؟
ژوئن گذشته در آکسفورد، آنها تجربه یادگیری Metaverse را برای دانشآموزان معرفی کردند. کلاسها در واقعیت مجازی برگزار میشد و دانشآموزان از عینک واقعیت مجازی و همچنین از پلتفرم Engage VR استفاده میکردند. بیش از 250 دانشآموز دو دوره را گذراندند و 3500 ساعت را با هم در Metaverse به یادگیری پرداختند. علاوه بر یادگیری در مورد VR و محتوای دوره، بخشی از تجربه شامل درگیرشدن در فضای متاورس بود. VictoryXR اعلام کرد که Metaversities» » ده سال دیگر در پاییز اکران خواهد شد.
در نهایت، متاورس و محیط متاورس سرگرمکننده هستند. این میتواند راهی عالی برای والدین باشد تا با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و مهارتها و دانشهای مختلف را در یک محیط بدون استرس به آنها آموزش دهند. تا زمانی که والدین از خطرات احتمالی آگاه باشند و اقدامات لازم را برای محافظت از فرزندان خود انجام دهند، متاورس میتواند مکانی عالی برای کشف و یادگیری دانشآموزان باشد.
به علاوه، آموزش در متاورس می تواند به دانش آموزان کمک کند تا مهارت های ضروری برای زندگی در قرن 21 را یاد بگیرند. این مهارت ها شامل:
- مهارتهای فناوری اطلاعات: دانشآموزان میتوانند با استفاده از تکنولوژیهای متاورس، نحوه استفاده، ارزیابی، اشتراکگذاری و ایجاد اطلاعات را یاد بگیرند. آنها میتوانند با نرمافزارها، سختافزارها، شبکهها و سیستمهای مختلف آشنا شوند و نحوه عیبیابی، بهینهسازی و امنیت آنها را بفهمند.
- مهارتهای رسانهای: دانشآموزان میتوانند با استفاده از رسانههای متاورس، نحوه تحلیل، نقد، تفسیر و تولید پیامهای رسانهای را یاد بگیرند. آنها میتوانند با ژانرها، فرمتها، سبکها و روشهای مختلف رسانهای آشنا شوند و نحوه برقراری ارتباط مؤثر و قابلاعتماد را بفهمند.
مهارتهای منطقی و استدلال: دانشآموزان میتوانند با استفاده از فعالیتهای منطقی و استدلال در متاورس، نحوه استفاده از منطق، استدلال، استقراء، قضاوت و حل مسئله را یاد بگیرند. آنها میتوانند با دادهها، الگوریتمها، فرایندها و سامانههای مختلف کار کنند و نحوه بررسی صحت، دقت و کارایی آنها را بفهمند.
مفاهیم متاورس و نقش آنها در آینده مدارس
مهمترین سؤال این است که استفاده از فناوری متاورس در آموزش و مدارس، به درک چه مفاهیمی نیاز دارد؟ در یک طبقهبندی گستردهتر باید گفت که متاورس شامل 4 مفهوم کلیدی است: واقعیت افزوده، گزارشدهی، واقعیت مجازی و جهانهای آینهای. این مفاهیم چشماندازی دقیق از استفاده از فناوریهای متاورس ارائه میدهند که میتوان از آنها برای ارتقای محتوای آموزشی استفاده کرد. برای درک بهتر تحول در آینده مدارس با متاورس، نگاهی به این 4 ویژگی متاورس میاندازیم.
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده (AR) یک محیط هوشمند است که با فناوری و اتصال مبتنی بر مکان کار میکند. این محیط به ایجاد یک رابط دیجیتال بین اشیا در دنیای واقعی کمک میکند. برخی از مهمترین برنامههای AR را میتوان هم در گوشیهای هوشمند و هم در خودروها مشاهده کرد. پوکمون معروفترین نمونه واقعیت افزوده است.
گزارشدهی
گزارشدهی مفهوم کلیدی دیگری در هنگام استفاده از متاورس برای اهداف آموزشی و یادگیری است. این فناوری افراد و اشیاء را قادر میسازد تا اطلاعات و تجربیات روزمره را ضبط و ذخیره کنند و به اشتراک بگذارند. این فناوری بر واقعیت افزوده تمرکز دارد و از جعبههای سیاه و لوازم الکترونیکی پوشیدنی بهعنوان نمونههای دنیای واقعی استفاده میکند. بهعنوانمثال، Apple Watch و Samsung Health نمونههای عالی از گزارشگیری در زندگی واقعی هستند.
جهانهای آینهای
مفهوم جهان آینهای برای بسیاری از کاربردهای متاورس در آموزش حیاتی است. جهانهای آینهای شکلی شبیهسازیشده از دنیای بیرون هستند که اساساً نسخه مجازی پیشرفتهای از دنیای واقعی خواهند بود. جهانهای آینهای را میتوان بهعنوان متاواژههایی در نظر گرفت که در آن ویژگیهای دنیای واقعی به واقعیت مجازی تبدیل میشوند. بهترین مثال برای اجرای مفهوم دنیای آینهای، خدمات مبتنی بر نقشه مانند Google Earth است.
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یکی دیگر از ویژگیهای مهم متاورس است که نقش مهمی در توسعه بیشتر استفاده آموزشی از متاورس خواهد داشت. این مفهوم به فراجهانی اشاره دارد که میتواند جهانهای درونی را شبیهسازی کند. واقعیت مجازی میتواند یک فضای دیجیتالی باشد که با ترکیب دادههای دیجیتال از تعاملات آواتار با محیط ایجاد میشود.
روشهایی برای استفاده از متاورس در آموزش
در ادامه در مورد روشهایی برای استفاده از متاورس در دنیای آموزشی صحبت خواهیم کرد که آینده مدارس را تغییر خواهند داد:
ارائه مستند در متاورس
تماشای فیلمهای مستند در کلاس راه بسیار خوبی برای شروع گفتگو در مورد مسائل علمی یا اجتماعی است. در این روش از دانشآموزان خواسته میشود که یک فیلم مستند را تماشا کنند و سپس در گروههای چندنفره درباره آن بحث کرده یا یک کار معادل با آن انجام دهند.
به نقاط مختلف دنیا سفر کنید
در Metaverse میتوانیم به شهرهای مختلف سفر کنیم و مکانهای طبیعی جهان مانند ایسلند، گرینلند یا قطب جنوب را ببینیم. در واقع میتوانیم از طریق هدست واقعیت مجازی به قطب شمال و قطب جنوب برویم و هیچ محدودیتی نداشته باشیم.
مشاهده آثار هنری هنرمندان و افزایش خلاقیت دانشآموزان
بسیاری از هنرمندان و متخصصان خلاق، محتوای منحصربهفرد برای دنیای مجازی سهبعدی ایجاد میکنند. ما میتوانیم با ورود به متاورس در میان آثار هنری آنها سفرکرده و خلاقیت دانشآموزان را تحریک کنیم.
شرکت در رویدادهای مهم علمی
در متاورس ما قادر به مشارکت در یک محیط اجتماعی و تعامل با دیگران هستیم. در یک محیط کلاسی، ما میتوانیم بهصورت مجازی شخصی را به کلاس خود دعوت کنیم؛ بنابراین میتوانیم یک فضای مجازی داشته باشیم که در آن با هم کار کنیم و تعامل داشته باشیم. برای تعاملات چهرهبهچهره و اجتماعی، میتوانیم رویدادهای ساختارمندتری نیز داشته باشیم. این رویدادها شامل سخنرانیها یا کنفرانسها یا سمپوزیومهایی است که میتوانیم در آنها شرکت کنیم و افراد دیگر از طریق آواتار مجازی با ما صحبت کنند. این یکی از دلایل اثبات انقلاب در آموزش با متاورس است.
انجام فعالیتهای تناسباندام
ارتباط بین ذهن و بدن بسیار قوی است. فعالیتهای تناسباندام، حرکت بدن، مدیتیشن یا تمرکز حواس میتواند به دانشآموزان در تمام جنبههای تحصیلی و زندگی کمک کند. برخی از برنامههای تناسباندام و مدیتیشن موجود در دستگاههای VR واقعاً خوب هستند. قرارگرفتن در محیطی که میتوانند در آن استراحت کنند یا در محیطی که بتوانند بدن خود را حرکت دهند همان چیزی است که در تمام مطالعات به آنها کمک میکند.
کاربردهای فناوریهای موجود در متاورس در آینده مدارس
فناوریهای پیشرفته مرتبط با هر بخش از فراجهان میتوانند چگونگی تأثیر متاورس بر آموزش را نشان دهند. در ادامه چند نمونه از تأثیر متاواژه بر آموزش و یادگیری را شرح خواهیم داد:
کاربردهای واقعیت افزوده در واقعیت
واقعیت افزوده میتواند به ایجاد پوششهای دیجیتالی روی اشیاء واقعی کمک کند و اشیا را سهبعدی جلوه دهد. با کاوش در برنامههای آموزشی مختلف، میتوانید موارد استفاده مختلف از Metaverse را در آموزش واقعیت افزوده کشف کنید.
بهعنوانمثال، AR میتواند به بازرسی بصری قطعات نامرئی کمک کند و منجر به حل سریعتر هر مشکل شود. AR میتواند یک نمای کلی از محتوا ارائه داده و دشواری خواندن و درک متن را کاهش دهد. علاوه بر این، فعالیتهای تعاملی مانند نوشتن و خواندن، پتانسیل ایجاد انواع تجربیات عمیق و جذاب را دارند.
کاربردهای Lifelogging در آموزشوپرورش
Lifelogging راهی برای ثبت فعالیتها و افکار روزانه برای نتایج مفید است. این ویژگی میتواند با تمرکز بر تجربیات خودآموزی به انقلابی در آموزش با Metaverse کمک کند. همچنین میتوانید فعالیتهای روزانه یک فرد را مشاهده کرده و در مورد آنها نظر دهید. در نتیجه Metaverse میتواند ابزار مفیدی برای ارائه و اجرای بازخوردها و درسهای آموخته شده در زندگی واقعی باشد و فرصتهایی برای بررسی انواع مختلف اطلاعات ایجاد میکند. Lifelogging همچنین میتواند به ارزیابی تجربیات مختلف یادگیری و بازسازی خلاقانه دادهها کمک کند.
جهان آینهای و اهمیت آن در آموزش
دنیای آینهای نیز میتواند برای غلبه بر موانع بصری و عملکردی در یادگیری و آموزش مفید باشد. برای مثال میتوان از سیستمهای ویدئوکنفرانس آنلاین برای ایجاد جهانهای آینه مجازی برای آموزش آنلاین استفاده کرد.
کاربرد واقعیت مجازی در آموزش
هنگام جستجوی اطلاعات در مورد برنامههای آموزشی Metaverse، باید مفاهیم آموزشی واقعیت مجازی را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر این، واقعیت مجازی میتواند با فعالکردن شبیهسازی مجازی نمایشهای عملی در محیطهای دیجیتال، به پیشرفت آموزشی کمک کند. بهعنوانمثال، آموزش مدیریت بحران ایمنی آتشنشانی میتواند در دنیای واقعی بسیار گران باشد. در مقابل، شبیهسازی واقعیت مجازی آموزش آتشنشانی را میتوان بهعنوان یک راهحل مقرونبهصرفه در نظر گرفت.
متاورس و معماری مدرسه
مدارس آینده بهصورت هیبریدی یا Hybrid خواهند بود. یعنی مدارسی متشکل از کلاسهای مجازی متاورس و کلاسهای سنتی حضوری! معماری مدارس فعلی در خدمت آموزش سنتی و حضور فیزیکی دانشآموزان است. با متاورس، دانشآموزان میتوانند هر هفته برای مدت کوتاهی برای برخی فعالیتهای خاص به مدرسه بروند. آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه، حیاط مدرسه و کلاسهای سنتی با متاورس دگرگون میشود.
مدارس Metaverse با استفاده از معماریهای سهبعدی و مجازی جدید ساخته شدهاند. خریدوفروش مدارس متاورس با امکانات و تجهیزات و محتوای مجازی بعید نیست. معماران مدارس متاورسی از خلاقیت و ابتکار خود استفاده کرده و دنیای جدیدی از آموزش را خلق خواهند کرد.
متاورس و مدیریت مدرسه
مدیریت مدرسه کلاسیک برای مدارس حضوری است. مدرسهای با طیف وسیعی از دانشآموزان و معلمان، و همچنین رهبران و خدمات که حداقل پنجروز در هفته بر اساس برنامههای مشخص در مدرسه حضور دارند.
مدیران فعلی برای چنین مدارسی آموزشدیدهاند. کیمبل وایلز، نویسنده کتاب مدیریت و رهبری آموزشی، میگوید: نقش مدیر یا رهبر آموزشی حمایت، توانمندسازی، کمک، حمایت و در نتیجه همکاری با کارکنان است، نه فرماندهی و کنترل رهبری.
تغییر مدیریت مدرسه با رویکردهای جدید، نقش مدیر مدرسه را پیچیدهتر و فراگیرتر میکند. در مدرسه سنتی، مدیر محدود به فضای فیزیکی مدرسه است، با ارتباطات محدود در اطراف مدرسه! در مدرسه هیبریدی جدید نقش و جایگاه مدیر تغییر میکند. جغرافیای مدرسه تا خانههای دانشآموزان و معلمان گسترش مییابد. در آینده، شاگردان و همکاران مدیر ممکن است از شهرها یا حتی کشورهای دیگر بیایند. مدارس جدید را نمیتوان با استفاده از روشهای سنتی مدیریت مدرسه اداره کرد. مدارس مدرن به مدیران مبتکر، خلاق، انعطافپذیر، حرفهای و آگاه نیاز دارند.
تعریف مدیریت آموزشی و رهبری در حال تغییر است: مدیریت و رهبری در متاورس عبارت است از دانش و مهارت و بهکارگیری اصول آموزشی با همکاری معلمان، کارکنان، دانشآموزان، والدین و متخصصان فناوری اطلاعات برای دستیابی به اهداف دائمی در حال تغییر در مدارس بدون توجه به زمان.
متاورس و معلم مدرسه
در مدرسه متاورسی نقش معلم تلفیقی از آموزش حضوری و آموزش مجازی خواهد بود. معلمان مانند گذشته دروس را در مدرسه تدریس نمیکنند و روشهای تدریس تغییر خواهند کرد. در این مدارس کتابهای درسی و محتوای آموزشی دگرگون میشوند. آزمایشها بیشتر شبیهسازی میشوند و مواد آموزشی جدید راه خود را به بخش آموزشی پیدا میکنند. نقش معلم بهجای تعلیم، هدایت و رهبری خواهد بود. محتوای جدید در قالب فیلمهای سهبعدی در دسترس خواهد بود و معلم در قالب آواتار با دانشآموزان وارد کلاس و محیطهای مجازی میشود.
زمان و مکان آموزش محدود نیست. معلمان میتوانند بهصورت مجازی یا در حضور یک آواتار از هر کجای دنیا تدریس کنند. وسایل موردنیاز معلم از گچ و تختهسیاه به عینک سهبعدی و هنر و مهارت استفاده از محتوای مجازی تغییر میکند.
روشهای تدریس در این مدارس بسیار انعطافپذیر و پیچیده میشوند. کلاسها مختلط و ترکیبی از نژادها، ملیتها، مذاهب و فرهنگهای مختلف خواهد بود. همانطور که متاورس گسترش مییابد، مکاتب متاورس توسعه پیدا میکنند. در این مدارس، معلمان به مهارتهایی مانند «تسلط بر زبان زنده، مهارت در فناوری اطلاعات، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای تولید محتوا، مدیریت فرهنگی، روانشناسی آموزشی و اجتماعی» نیاز دارند.
متاورس و برنامه درسی
در قرن بیستم با توسعه صنعت، گسترش شهرها و ایجاد کارخانهها و توسعه سازمانهای اداری، مدارسی با موضوعات آموزشی خاص آن زمان برای آموزش کارگران برای کار در کارخانهها و سازمانها تأسیس شد. فارغالتحصیلان این مدارس جذب شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی شدند. با ورود فن آوریهای جدید و تغییرات گسترده در امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی، همه بخشها دستخوش تحولات شگرفی شدهاند. مدارس نتوانستند خود را با این تغییرات وفق دهند و عقب ماندند. فارغالتحصیلان در بازار کار جدید منفعل شدند. مضامین تمام دروس قرن بیستم کارایی خود را برای قرن بیست و یکم از دست دادند و آموزشهای غیررسمی و نوآورانه در شرکتها، سازمانها و مؤسسات گسترش یافت.
با توسعه اینترنت و مجازیسازی بسیاری از مسائل آموزشی، اقتصادی و سازمانی، شکاف بین بازار کار و مدارس بیشتر شده است و متخصصان آموزشوپرورش و شاغلین توانایی سازگاری با تغییرات را ازدستدادهاند.
با فراگیری سازمانها و ارتباطات اجتماعی و اقتصادی، این شکاف روزبهروز عمیقتر خواهد شد. مقاومت بخش آموزش در برابر تغییر و برخورد با فلسفههای آموزشی قدیمی و منسوخ، این حرکت شتابان را متوقف یا کند نخواهد کرد. تغییر در سرفصلهای درسی و موضوعی، و همچنین تجدیدنظر در تمرکز کتاب و انعطافپذیری در حضور دانشآموزان به شکل کلاسیک در آینده اجتنابناپذیر است.
دانشآموزان دیگر نیازی به حضور فیزیکی در مدرسه به مدت 12 سال ندارند. موضوعاتی که قبلاً در یک سال تحصیلی تدریس میشدند، اکنون میتوانند در یک هفته با فناوری جدید تدریس شوند. مدرسه متاورسی برنامه درسی و عناوین دروس و بسیاری از شیوههای گذشته را حذف میکند.
متاورس و صنایع آموزش
اگر از مدارس دیدن کنید، گورستانی با وسایل آموزشی خواهید دید. بسیاری از این دستگاهها عملکرد خود را ازدستدادهاند. کامپیوترهای قدیمی، نورافکن (پروژکتور)، تجهیزات آزمایشگاهی، بردهای هوشمند، ماشین تراش و جوشکاری هنرستان، بستههای آموزشی و … همگی منسوخ شدهاند.
صنعت آموزش جدید در دنیای شبیهسازیها، شبیهسازها، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی، آواتارها، جهانهای مجازی سهبعدی، عینکهای سهبعدی، نرمافزارهای آموزشی شگفتانگیز و غیره خود را نشان خواهد داد.
بیش از 70 درصد آموزش خلبانان برای پرواز با هواپیما توسط شبیهسازها انجام میشود. آموزش در دنیای مجازی واقعی خواهد شد. در این آموزش خلبانان بقیه آموزشها را در هواپیماهای واقعی انجام میدهند. بهاینترتیب آنها کنترل و شایستگی بیشتری خواهند داشت و زمان آموزش کوتاهتر میشود.
معلم و دانشآموزان با استفاده از عینکهای سهبعدی بهصورت مجازی وارد بدن انسان میشوند و بدن از جمله مغز، قلب، کلیهها، معده، سیستم گردش خون و سیستم عصبی را بررسی میکنند و با آن آشنا میشوند. شما به دنیای سلولها میروید و از طریق جریان خون به همه اندامها و بافتها میرسید.
دانشآموزان همراه با معلمان از طریق منظومه شمسی و کهکشانها سفر میکنند. شما شبحهای سهبعدی را از نزدیک لمس خواهید کرد. در اعماق دریا شنا میآموزند و با شگفتیهای خلقت آشنا میشوند. شما به گذشته سفر خواهید کرد، از تختجمشید و مراکز تاریخی، تفریحی، علمی و طبیعی جهان دیدن کرده و در مورد آنها آموزش میبینید. دنیای پیچیده ریاضیات و هندسه را بهتر درک کرده و به مناطق جغرافیایی سفر خواهید کرد. شما در برف قطب شمال و در صحرای لوت پیادهروی خواهید کرد.
محیطهای یادگیری فراگیر فرصتهایی را برای توسعه مهارتها و یادگیری ایجاد میکند.Metaverse ارائهدهنده پیشرو در محتوای باکیفیت بالا، تعاملی و همهجانبه با استفاده از راهحلهای الکترونیکی دیجیتال در طیف گستردهای از موضوعات و مهارتها است.
یکی دیگر از شرکتهای Metaverse در زمینه آموزش باهدف «ایجاد اکوسیستم مرکز تحقیقات مجازی با تیمهای مایکروسافت» و «چگونه از شبیهسازیهای دیجیتال برای آمادهسازی دانشآموزان برای مشاغل آینده استفاده کنیم» در راه است. این شرکت معتقد است باید: «تکنولوژی را با آغوش باز در آغوش بگیرید»
برای بهترشدن آینده متاورس در مدارس چه موانعی را باید پشت سر بگذاریم؟ معایب متاورس برای دانشآموزان
واقعیت مجازی و فراگیر فرصتهای زیادی را در اختیار ما قرار میدهد، اما استفاده از این فناوری موانعی دارد، بهخصوص از نظر هزینه و سهولت استفاده. این فناوریها بسیار گران هستند و هزینههای قابلتوجهی برتی نرمافزار واقعیت مجازی، هدستها و عینکها برای مؤسسات با بودجه محدود به همراه دارند.
همچنین این ابزارها سنگین هستند و باعث بیماریهای حرکتی در بسیاری از کاربران میشوند. بعید است که دانشآموزان این ابزارها را در خانه داشته باشند و استفاده از این ابزارها دانشآموز را به تکالیف مدرسه محدود میکند و این محدودیت سودمندی سیستمهای شبیهسازی را برای یادگیری تکمیلی و مستقل کاهش میدهد.
علاوه بر هزینه، وزن و پیچیدگی این ابزارها، سهولت استفاده و استقرار آنها یکی از دغدغههای کاربران در طیف وسیعی از کاربردها است. مدیریت و نگهداری چندین هدست واقعیت مجازی کار آسانی نیست، حتی اگر فقط لازم باشد آنها را همیشه شارژ نگه دارید و دستورالعملها و تنظیمات جداگانه را برای هر دستگاه اعمال کنید.
اما در نهایت، سیستمهای واقعیت مجازی سبکتر، آسانتر میشوند و روشهای درک حرکات دست و سر برای افزایش حساسیت آنها بهتر و قویتر خواهد شد. حتی در چند سال آینده، این هدستها ممکن است به قیمت زیر 100 دلار هم برسند. شاید کاهش هزینههای ورودی به دلیل تأثیر برندهای فعلی گوشیهای هوشمند بر قیمت آنها تأثیر بگذارد.
اگر مؤسسات آموزشی منابع مالی لازم برای خرید هدست واقعیت مجازی را داشته باشند و بتوانند آزمایشگاههای شبیهسازی را برای فراگیران فراهم کنند، آن فراگیران میتوانند در سناریوها و داستانهای دنیای واقعی تعامل و همکاری داشته باشند و اگر این ابزارها وجود نداشتند، چنین همکاری و تعاملی یک امر مهم خواهد بود.
این نوع آموزش مداوم برای مراکزی در نظر گرفته شده است که میتوانند با آموزش همدلی، تصمیمگیری و سایر مهارتهای مهم اجتماعی، بهعنوانمثال، به پرستاران یا کارکنان مراقبتهای بهداشتی یا مدیران و رهبران، ارزش قابلتوجهی را بیفزایند.
اما هدستهای واقعیت مجازی تنها راه دسترسی به فضاهای سهبعدی شبیهسازیشده در Metaverse نیستند و احتمالاً این راهحل در درازمدت کنار گذاشته خواهد شد. اکنون ابزارهایی وجود دارند که بهعنوان پلی بین سیستمهای سنتی و سیستمهای متاورس ایدهآل عمل میکنند و به کاربران این امکان را میدهند تا تجربهای همهجانبه و غنی از دنیای شبیهسازی شده را روی دسکتاپ، لپتاپ، تبلت یا تلفن همراه معمولی خود ارائه دهند.
این شبیهسازیهای سهبعدی در محیطهای دوبعدی و از طریق ابزارهای موجود در همه مدارس و در دسترس همه دانشآموزان به شما این امکان را میدهد که رویدادهای تاریخی را بازآفرینی کنید، عناصر هندسی را نشان دهید، آزمایشهای فیزیک انجام دهید، سیارات را مطالعه کنید و یک آزمایشگاه شیمی مقرونبهصرفه و ایمن بسازید.
حتی نیل استفنسون که برای اولینبار در سال 1999 واژه متاورس را در رمان سقوط برفی خود ابداع کرد، تشخیص میدهد که سختافزار مبتنی بر واقعیت مجازی ضروری نیست. او اخیراً در توییتی نوشت: «به لطف ظهور پلتفرمهای بازیهای ویدئویی مانند Minecraft، میلیونها نفر در حال حاضر مشکلی در مسیریابی فضاهای سهبعدی روی صفحهنمایش دوبعدی ندارند و میتوانند بهراحتی این کار را انجام دهند».
او پیشبینی میکند که بسیاری از محتوای Metaverse برای صفحههای دوبعدی که در آینده در بازار وجود دارند، توسعه داده میشود. البته هنوز امکان پرورش هدستهای مقرونبهصرفه در آینده وجود دارد.
آزار و اذیت سایبری یک مشکل جدی است و یکی از تأثیرات منفی متاورس بر زندگی دانشآموزان در دوران کودکی میتواند توسط کاربران ناشناس مورد آزار و اذیت قرار گیرد. علاوه بر این، دانشآموزان در معرض خطر قرارگرفتن در معرض محتوای نامناسب مانند خشونت، محتوای جنسی و سخنان مشوق تنفر هستند.
علاوه بر این، برخی از کارشناسان نگران هستند که متاورس برای دانشآموزان اعتیادآور باشد. اعتیاد به متاورس یک تأثیر منفی بوده و یکی از مواردی است که متاورس بر زندگی دانشآموزان تأثیر میگذارد. به دلیل ماهیت بسیار فراگیر و جذاب آن، مدیریت زمان و محدودکردن استفاده از Metaverse برای دانشآموزان ممکن است دشوار باشد.
حریم خصوصی میتواند یکی دیگر از موضوعاتی باشد که تأثیر متاورس بر زندگی دانشآموزان دارد. وقتی صحبت از دانشآموزان میشود، آگاهی از چنین خطراتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هنگامی که دانشآموزان از Metaverse استفاده میکنند، ممکن است به طور ناخواسته اطلاعات شخصی مانند آدرس خانه یا سایر جزئیات شخصی خود را ارائه دهند.
علاوه بر خطرات فیزیولوژیکی، خطرات فیزیکی متاورس را نیز باید بهعنوان تأثیر متاورس بر زندگی دانشآموزان در نظر گرفت. استفاده بیش از حد از هدستهای واقعیت مجازی میتواند منجر به علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد شود و درحالیکه این اثرات معمولاً موقتی هستند، هنوز هم میتوانند بسیار ناراحتکننده باشند.
در نهایت، نابرابری دسترسی یکی از نگرانیهای اصلی متاورس است. همه دانشآموزان به اینترنت یا هدست واقعیت مجازی دسترسی ندارند و بدون چنین دسترسی ممکن است از نظر آموزشی و اجتماعی آسیب ببینند.
دانشگاههای ایران و متاورس
در حال حاضر دانشگاههای زیادی در سراسر جهان وارد متاورس شدهاند تا در صورت اتمام آموزش واقعیت مجازی بتوانند خدمات خود را در این بستر به هنرجویان دنیا ارائه دهند. اما آیا دانشگاههای ایران قصد پرش به متاورس را دارند؟
در کشورمان نیز رئیس دانشگاه تهران یکی از اهداف خود را توجه به موضوعات مرتبط با متاورس اعلام کرد. به گفته وی، در آینده این حوزه باید در آموزشوپرورش گنجانده شود. وی همچنین به اشتراک گذاشت که کارشناسان این دانشگاه در حال برنامهریزی برای تحقق آن هستند. در این حوزه برنامههایی باتوجهبه رشتهها اجرا شده است.
نقش متاورس در کسبوکارهای آموزشی و فضای دیجیتال چیست؟
Maren Levine، مدیر ارشد بازرگانی متا، معتقد است Metaverse فرصتی عالی برای ارائه خدمات به کلاسهای درس و ایجاد یک تجربه یادگیری فراگیر برای فراگیران است. نیاز روزافزون به استفاده از آخرین پیشرفتهای فناوری در یادگیری برای دانشآموزان، رشد و توسعه آنها را تسریع میکند و به آنها توانایی مقابله با چالشهای دنیای رقابت مداوم را میدهد. پس از اپیدمی ویروس کووید-19، هم معلمان و هم دانشآموزان به درک جدیدی از استفاده از فناوری در آموزش دست یافتهاند و این بدان معناست که استراتژیهای مقابله با محدودیتهای دنیای واقعی (مانند مواردی که در دوران قرنطینه دیدهایم) جسورانهتر و کاربردیتر شدهاند.
دانشآموزان با آشنایی با مفهوم فراجهان و هماهنگی با برنامههای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی، دیدگاه خود را برای مشاهده صرفاً یک پدیده در آینده یا تجربه مختصری از یک مکان ناآشنا توسعه میدهند. در این زمینه تجهیز معلمان به امکانات جدید نیز بسیار حائز اهمیت است. نشریه یونسکو مینویسد:
«تنها یک روش جامع و یکپارچه آموزش و یادگیری از طریق فناوریهای تلفن همراه، همراه با دانش موضوعمحور لازم، میتواند مهارتهای اساسی کافی برای طراحی و تسهیل شیوههای یادگیری جدید را در اختیار مربیان قرار دهد».
توسعه Metaverse اکنون به یک اولویت برای تعدادی از شرکتها از جمله متا (فیسبوک) و مایکروسافت تبدیل شده است. برخی از جنبههای متاورس قبلاً به دانشگاهها راه یافتهاند. پتانسیل فوقالعاده متاورس برای سیستمهای آموزشی در ایجاد سود بیشتر در ازای خدمات آموزشی متنوعتر و پیشرفتهتر است.
در متاورس، یک آواتار میتواند بین فضاهایی مانند یک فروشگاه آنلاین و یک سالن سخنرانی و حتی مکانهای غیرممکن مانند یک سیستم ستارهای در کهکشان دیگر حرکت کند. امروزه تعدادی از دانشگاهها و مدارس در سراسر جهان از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای شبیهسازی موقعیتها و مواردی که در دنیای واقعی دشوار، پرهزینه یا غیرممکن هستند، استفاده کردهاند.
زاکربرگ توضیح میدهد که چگونه Metaverse میتواند منجر به استخدام توسعهدهندگان و مشاوران خلاق برای ایجاد محیطهای یادگیری جدید شود. بااینحال، این پدیده هنوز در مراحل اولیه بوده و هنوز هم محدود به حوزههایی مانند دورههای آموزشی و بازیهای واقعیت مجازی تعاملی است.
سخن پایانی
با تشکر از شما برای خواندن وبلاگ ما. در این مطلب، ما با شما درباره آینده مدارس با متاورس صحبت کردیم. ما به شما نشان دادیم که چگونه متاورس میتواند آموزش و یادگیری را به سطح دیگری ببرد و چه فواید و چالشهایی برای آن وجود دارد.
امیدوارم این مطلب برای شما جالب و کاربردی بوده باشد. ما فکر میکنیم که متاورس یک فرصت بزرگ برای ارتقای آموزش و یادگیری است و ما خودمان علاقهمند به تجربه آن هستیم. البته، متاورس هنوز درحالرشد و تکامل است و نیاز به حل برخی از مشکلات فنی، اخلاقی و قانونی دارد. اما ما اعتقاد داریم که با همکاری و خلاقیت، میتوانیم یک جهان مجازی زیبا و آموزنده را بسازیم.
لطفاً نظرات خود را با ما در قسمت پایین صفحه به اشتراک بگذارید. ما دوست داریم بدانیم که شما چه فکر میکنید درباره متاورس و آینده مدارس. 😊
برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. صفحه ورود و ثبت نام